Nachtrust

Een goede nachtrust is van essentieel belang voor een goede gezondheid van iedereen. Je rust uit, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Een goede nachtrust is afhankelijke van twee verschillende facturen: de kwaliteit van de slaap en de duur van de slaap. Zo komt het vaak voor dat er een lange nacht wordt gemaakt maar men zich hierna nog steeds moe voelt. Dit komt meestal door teveel prikkels van buitenaf zoals een tv die nog aanstaat of teveel licht in de slaapkamer. Als de hoeveelheid slaap en de kwaliteit van de nachtrust allebei goed zijn dan wordt je in de ochtend uitgerust wakker. 

Nachtrust
Bekijken als Rooster Lijst

Items 1-24 van 65

Pagina
Aflopend sorteren
  1. VHP Valeriaan/hop/passiebloem Biotics
    VHP Valeriaan/hop/passiebloem Biotics
    Speciale prijs 25,04 Normale prijs 29,46
    Op voorraad
  2. Valeriaan bio Vitals
    Valeriaan bio Vitals
    Speciale prijs 25,46 Normale prijs 29,95
    Op voorraad
  3. Melatonine 0.25mg Vital Cell Life
    Melatonine 0.25mg Vital Cell Life
    Speciale prijs 9,35 Normale prijs 11,00
    Op voorraad
  4. Melatonine 3 mg Vital Cell Life
    Melatonine 3 mg Vital Cell Life
    Speciale prijs 17,00 Normale prijs 20,00
    Op voorraad
  5. Valeriaan oer = D1 Vogel
    Valeriaan oer = D1 Vogel
    Speciale prijs 7,99 Normale prijs 9,99
    Op voorraad
  6. Melatonine 0.1 mg Vital Cell Life
    Melatonine 0.1 mg Vital Cell Life
    Speciale prijs 9,35 Normale prijs 11,00
    Op voorraad
    • Korting op vele merken
    • info@vitamientjenodig
    • Snelle levering
    • Groot assortiment
  7. Melatonine 3 mg Nova Vitae
    Melatonine 3 mg Nova Vitae
    Speciale prijs 13,56 Normale prijs 15,95
    Op voorraad
  8. Melatonine 100mcg Nova Vitae
    Melatonine 100mcg Nova Vitae
    Speciale prijs 16,79 Normale prijs 19,75
    Op voorraad
    • Korting op vele merken
    • info@vitamientjenodig
    • Snelle levering
    • Groot assortiment
  9. Valeriaan-hop-passiflora Cellcare
    Valeriaan-hop-passiflora Cellcare
    Speciale prijs 23,76 Normale prijs 27,95
    Op voorraad
  10. Valeriaan Arkocaps
    Valeriaan Arkocaps
    Speciale prijs 6,45 Normale prijs 8,95
    Op voorraad
  11. Melatonine 1 mg Melatomatine
    Melatonine 1 mg Melatomatine
    Speciale prijs 10,19 Normale prijs 11,99
    Op voorraad
  12. Melatonine 3 mg Vemedia
    Melatonine 3 mg Vemedia
    Speciale prijs 11,39 Normale prijs 11,99
    Op voorraad
    • Korting op vele merken
    • info@vitamientjenodig
    • Snelle levering
    • Groot assortiment
  13. Melatomatine pure melatonine Vemedia
    Melatomatine pure melatonine Vemedia
    Speciale prijs 11,39 Normale prijs 11,99
    Op voorraad
  14. Valeriaan Swisse
    Valeriaan Swisse
    Speciale prijs 14,14 Normale prijs 15,71
    1-2 weken
  15. Melatonine complex 1 mg SNP
    Melatonine complex 1 mg SNP
    Speciale prijs 15,68 Normale prijs 16,50
    Op voorraad
  16. Melatonine time release Sleepzz
    Melatonine time release Sleepzz
    Speciale prijs 10,39 Normale prijs 12,99
    Op voorraad
    • Korting op vele merken
    • info@vitamientjenodig
    • Snelle levering
    • Groot assortiment
  17. Melatonine 3 mg Nova Vitae
    Melatonine 3 mg Nova Vitae
    Speciale prijs 13,56 Normale prijs 15,95
    Op voorraad
  18. Melatonine 3 mg Nova Vitae
    Melatonine 3 mg Nova Vitae
    Speciale prijs 24,61 Normale prijs 28,95
    Op voorraad
    • Korting op vele merken
    • info@vitamientjenodig
    • Snelle levering
    • Groot assortiment
  19. Melatonine 3 mg Nova Vitae
    Melatonine 3 mg Nova Vitae
    Speciale prijs 45,01 Normale prijs 52,95
    Op voorraad
  20. Valeriaansap
    Valeriaansap
    Speciale prijs 7,80 Normale prijs 9,75
    Op voorraad
  21. Valeriaan Lamberts
    Valeriaan Lamberts
    Speciale prijs 17,38 Normale prijs 20,45
    1-2 weken
  22. Valeriaan Lamberts
    Valeriaan Lamberts
    Speciale prijs 173,83 Normale prijs 204,50
    1-2 weken
Bekijken als Rooster Lijst

Items 1-24 van 65

Pagina
Aflopend sorteren

Aan het einde van de dag hebben we zoveel nieuwe ideeën, gedachten en ervaringen gehad dat we meerdere uren slaap nodig hebben om al deze informatie te verwerken en op te bergen. In de slaap sorteren onze hersenen al de nieuwe prikkels en proberen ze tegenstrijdigheden en problemen op te lossen. Hier komen dan de dromen ook om de hoek kijken. Wat we herinneren van onze dromen is maar een heel klein beetje van wat we daadwerkelijk dromen. Onderzoek heeft aangetoond dat we elke nacht in een aantal vlagen dromen krijgen. Omdat ons geheugen uitgeschakeld staat als we slapen worden deze dromen niet opgeslagen maar verwerken we wel wat we hebben meegemaakt.

Voor baby’s is alles nieuw in de wereld. Ze moeten alles leren te bevatten en hierdoor komt er een heleboel nieuwe informatie de hersenen binnen en zij hebben dus veel slaap nodig om dit allemaal te verwerken en te sorteren. Hele oude mensen hebben daarentegen een stuk minder slaap nodig omdat zij meestal een vast levenspatroon hebben met weinig nieuwe informatie waardoor ze minder slaap nodig hebben. Pasgeboren baby’s slapen de hele dag in korte periodes achter elkaar door. Tegen de zes maanden oud aan is overdag slapen tot korte dutjes ingekrompen en het ’s nachts slapen uitgegroeid tot een lange aaneengesloten periode van slaap. Op deze leeftijd is de totale slaapduur rond de 14 uur, wat steeds verder afneemt. In het tweede jaar wordt dit 13 jaar en tegen het vijfde jaar wordt dit ongeveer 12 uur. Dit bouwt zich steeds verder af naar 9 uur voor tieners van ongeveer 13 jaar. Dit loopt uiteindelijk terug tot de 8 uur die we als volwassenen nodig hebben per nacht.

Het slaap patroon van de mens is redelijk stabiel en kent drie verschillende fases die vaker per nacht kunnen terugkeren. Dit zijn de oppervlakkige slaap, die diepe slaap en de REM of droom slaap. De oppervlakkige slaap is, zoals de naam al doet vermoeden, een lichte slaap waarin je makkelijk te storen bent. De diepe slaap duurt het langst in het begin van de nacht. Deze slaap is het belangrijkste voor lichamelijk en geestelijk herstel. In de REM of droom slaap worden de indrukken van de dag verwerkt.

Als je slecht slaapt kan je het beste de volgende tips proberen voordat je begint aan supplementie om in slaap te komen. Probeer overdag niet te slapen. Probeer op regelmatige tijden te gaan slapen om je biologische klok in balans te houden. Vermijd vanaf 8 uur ’s avonds eten. Slaap in een goed geventileerde en in een niet te warme kamer. Vermijd blauw licht van de tv of telefoon voordat je gaat slapen of ga nog even een rondje lopen in de frisse buitenlucht voordat je gaat slapen. Mocht dit nog niet helpen dan is supplementie met bijvoorbeeld melatonine tijdelijk te proberen. Melatonine reduceert de tijd die nodig is om in slaap te komen. Hierdoor kan je de biologische klok weer in balans brengen waardoor je sneller in slaapt valt als je geen melatonine bij slikt.